onsdag 16 januari 2008

Storeken runt. Bättre sent än aldrig.


Hade med kameran på en tur runt Storeken tillsammans med Bengt Arne i mellandagarna. Visst har jag paddlat den rundan några gånger nu men den är fortfarande en favorit. Vädret var förhållandevis bra så det var en riktigt skön tur. Hade lite vågor som rullade in och lockade till surf uppåt nordöstra delen av Storeken men med en påtaglig ovilja att testa vattentemperaturen så vick vi hålla oss i skinnet lite. Ok, torrdräkterna var på så visst hade man fixat ett plurr men jag tillhör inte vinterbadarnas tappra skara direkt, så jag håller mig helst på rätt köl om det går så här års.



Tog en fikapaus strax innan vassrännan på nordöstra Storeken och än en gång slogs jag av hur fruktansvärt vackert det är ute i skärgården så här års. Kan inte riktigt beskriva vad det är. Ett tyst lugn i samstämmighet med höstvinternaturens dova färger. Inte en båt, inte något mer än vi och Vänern. Oerhört avslappnande.



Nu förtiden ser vi havsörn relativt ofta i Vänern men jag blir fortfarande lika fånigt lycklig varje gång det sker. Den första vi såg satt i en gammal tall och spanade, fällde ut sina vingar och seglade iväg så fort den tyckte att vi störde och försvann. Såg strax ytterligare två och lyckades fånga en av dem på kameran. Kortet har väl något av Loch Ness-odjuretkaraktär över sig. Men det är en örn. Jag lovar.


Mitt kanske bästa naturfotografi någonsin :-)
Fler bilder från turen finns som vanligt här

6 kommentarer:

Anonym sa...

tjena t!

:-) jag tror det är samma kråka som brukar fastna på mina bilder...lyckades "ropa" in ett telezoom på Tradera igår...har jag tur blir kråkan en havsörn nästa gång...

ha de gott / s

eriksjos sa...

annars finns det massor av bra bilder på t.ex. Flickr ;-)

Tobias Bengtsson sa...

Kanske snor en av dina havsörnar nästa gång;-) Massor av fina bilder Erik!

eriksjos sa...

Kolla in Brutus Östlings böcker. Så himla fina fågelbilder. Väldigt imponerande.

Stefan Hahre sa...

Brutus senaste bok är grym. Jag bläddrade i den första gången tidigt, 04.00, nyårsdagens morgon hemma hos bekanta. När jag senare på dagen vaknade upp, och förstod att det inte varit berguv jag läst om, blev jag snopen. ;-)

Tobias Bengtsson sa...

Östlings fågelporträtt är enorma. Läste i något stycke i hans senaste en tanke om fågelporträttering. Författaren menade att det beskrivande syftet med fågelporträtt uppfylldes med råge under 1900-talet. Det finns liksom inget behov av att använda sig av fotografiet som beskrivning av fåglar längre. Kvarstår gör dock det konstnärliga utrycket. Vet inte om jag riktigt håller med om resonemanget men att Östling gör konst med sitt fotograferande är det ingen tvekan om. Underbara böcker.