tisdag 3 juni 2008

Kursavslutning 10/5



En helg i början av maj kan vara regn, blåst, kyla, isande kallt vatten och något tveksamt för en tur med glada nybörjare. Nu var det sol, värme, vindstilla och badvatten istället och en fantastisk dag för att avsluta vårens introduktionskurs i havskajak som jag hållit med Studiefrämjandet här i Älvängen. En bättre dag går nog inte att få!

Vi har träffats några gånger under våren, två gånger teori och en gång med säkerhetsövningar i bassäng, och körde en heldagspaddling med lite övningar som final på kursen. När jag satte datumet så tidigt på året var det med förbehållet att ändra datum om vädret verkade bli kasst. Det blir ju oftast en så mycket bättre upplevelse om det är lite solsken. Och visst var jag lite rädd för att någon skulle trilla i och chockas av det kalla vattnet. Jag tror att bilderna tydligt visar att mina förmaningar om många varma och vattentåliga ombyten, så här i efterhand, tacksamt tedde sig något överdrivna. Men, men, hellre på den säkra sidan : )


På väg

Vi paddlade ut från Läckö och gick bort mot Spiken. Ett första stopp var planerat vid Lindön då den sträckan ibland är tillräcklig för folk som aldrig suttit i kajak tidigare. Alla var dock vid gott mod och fortfarande paddelsugna så vi satte av över spikenfjärden och upp efter Lill-Ekens västsida. Väl så långt var alla så kaffesugna att oavsett hur mycket ork som fanns kvar så var vi tvugna till ett stopp.


Teknikgenomgång


Paus

Efter rasten drog vi oss norrut efter Lill-Eken och tränade olika manövertag undertiden. Passerade en av mina favoritpassager på Lill-Ekens nordspets och fortsatte sedan tillbaka ner mot Spiken genom vassrännan. Gick iland vid Lindön och de flesta vågade sig på ett dopp. Hyggligt varmt för att vara i första halvan av maj.


Magnus vid Lill-Ekens norra ände.


På väg in i vassrännan.




Tack, Ulla, Ulrika, Annelie, Susanne, Magnus, Alf, Jan Erik och Torbjörn. Det var väldigt trevligt att ha er som kursdeltagare och jag njöt hela lördagen. Ni paddlade på snyggt hela dagen och inte en ofrivillig kapsejning! Jag hoppas att ni lärt er något om paddling som ni kan ta med er på era egna turer. Blir ni lite paddelsugna eller har fler frågor så hoppas jag att ni hör av er.

Fler bilder från turen finns här.

Inga kommentarer: