torsdag 14 juni 2007

Ljungskile och global miljö.

Paddlade en sväng med Friluftsfrämjandet i Ljungskile igår och det är alltid trevligt. Onsdagsturerna brukar inte vara så blodiga och det blev en lugn och trevlig tur med bra ledare, som alltid i Ljungskile. Träffade Britta, som jag paddlat med förut, nyss hemkommen från en vecka i Wales och vattnen runt Holyhead. Hon verkar haft en veckas fantastisk paddelsemester och jag blir grymt sugen på att åka dit.

Nu tillhör jag inte dom som gärna sprider vidare massmail av olika slag men här gör jag faktiskt ett undantag. En god vän skickade mig en länk om den globala klimatförändringen som känns angeläget att sprida vidare. Något för alla som vill ha mer argument för att världen måste agera innan det är försent. Kolla här

Jag kan inte låta bli att fundera på hur hotet om en genomgripande klimatförändring borde påverka kajakbranschen. Nu står väl större frågor på dagordningen över vilka åtgärder som måste vidtas för att undvika katastrofen. Men ändå - visst borde man ta sig en funderare. Vi paddlare är ju lite självgoda och hävdar att vi medför en väldigt liten miljöpåverkan och att vi är så medvetna om allt mellan att inte skrämma fågelungar till att inte förbruka några fosila bränslen i vårt utövande. På något sätt jämför vi oss då alltid med "motorbåtsfolket" och visst är det så att kajakpaddling är ett mer miljövänligt båtliv än med motorbåt. Jag tror inte att det ger så mycket i det långa loppet att bara känna sig bättre än någon annan. Vi måste hitta nya sätt att bli än mer miljövänliga. Sitter inte på några genialiska svar just nu men frågan hänger där och skaver liksom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog